• Adresa :Sos.Viilor,Nr92,Bloc4,Scara8,Ap4,Parter
  • Email :psihologulajuta@gmail.com
  • Telefon : 0762639680
/ TERAPIE CU COPIII CU CES

Terapie pentru copiii cu Cerințe Educative Speciale

 

Informații despre C.E.S.

 

          Terapia cu copii cu cerințe educative speciale se refără la educarea copiilor cu nevoi speciale. Pe parcursul terapiei se utilizează diverse metode specifice nevoilor acestor copii, care au drept scop atingerea unui nivel mai ridicat de autonomie și adaptarea atât în mediul educațional, cât și în cel social.

 

Simptomatologie

            În categoria  copiilor cu C.E.S. se încadrează atât copiii cu deficienţe propriu-zise, cât şi copiii fără deficienţe, dar care prezintă manifestări stabile de inadaptare la exigenţele şcolii.

  • copiii care au deficienţe de comunicare şi interacţiune (tulburări din spectrul autist, sindromul Asperger, întârzieri în dezvoltarea limbajului).
  • copiii care au deficienţe comportamentale și mintale (tulburări de conduită, ADHD, tulburări de opoziţie şi rezistenţă);
  • copiii care au tulburări afective, emoţionale (anxietatea, depresia, mutism selectiv, atacul de panică, tulburări de stres posttraumatic, tulburări de alimentaţie – anorexia nervoasă, bulimia nervoasă – , supra-alimentarea);
  • copiii care au deficienţe senzoriale şi fizice (tulburări vizuale, tulburări de auz, dizabilităţi fizice);
  • copiii care au dificultăţi de cunoaştere şi învăţare (dificultăţi de învăţare, sindromul Down, dislexia, dispraxia, discalculia);

 

Metode și procedee

            Metodele și procedeele utilizate în cadrul terapiei pentru copiii cu C.E.S. sunt diverse:

  • tehnica oglinzii
  • logopedia
  • ludoterapia
  • art-terapia
  • terapia asistată cu animale

 

Beneficiile

  • copilul reușește să se adapteze cerințelor educaționale și sociale
  • creșterea gradului de autonomie
  • dezvoltarea creativității
  • dezvoltarea vocabularului și a limbajului verbal și nonverbal
  • creșterea încrederii în propria persoană
  • cunoaștere de sine
  • copilul reușește să se elibereze de anxietate și tensiuni acumulate
  • optimizarea capacității de relaționare cu cei din jur
  • dezvoltarea capacității de exprimare a sentimentelor, emoțiilor, gândurilor, emoțiilor

Tarif: 50 ron/sedință

Durata unei ședințe : 50 de minute.

 

ADHD

            Copilul tău este neatent mai tot timpul? Nu duce sarcinile la bun sfârșit?Îi deranjează pe ceilalți copii?Nu poate sta nemișcat? Este posibil să aibă ADHD!Așadar, este necesar să mergi cu el la o evaluare clinică.

Informații despre ADHD

           ADHD este denumirea data pentru sindromul de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD – Attention-Deficit Hyperactivity Disorder) .

          ”ADHD e o boală diagnosticată pe baza unui grad de deficit de atenție sau hiperactivitate și impulsivitate care e așa de ridicat, încât interferează cu abilitatea unei persoane de a reuși acasă, la școală, la serviciu sau în relațiile cu ceilalți. ” (Vincent J. Monastra, ”Cum să crești un copil cu ADHD”, pag 15)

           ADHD-ul debutează în copilărie. Sexul masculin este mai frecvent afectat în perioada copilăriei. În ceea ce privește adulții, ambele sexe sunt afectate într-un mod similar.

           Medicamentele utilizate pentru tratarea ADHD reprezintă tipul cel mai comun de tratament al acestei boli. Cercetările au indicat faptul că tratamentul medicamentos funcționează mult mai bine dacă este combinat cu terapia individuală și de familie.

Simptomatologie

           Copilul care este diagnosticat cu ADHD manifestă cel puțin 6 din următoarele simptome:

  • copilul face erori din neglijență în activitățile de zi cu zi
  • incapabilitatea de a da atenția necesară detaliilor
  • dificultăți în menținerea atenției asupra sarcinilor sau activităților de joc
  • copilul pare că nu ascultă când i se vorbește direct
  • incapacitatea de a duce sarcinile la bun sfârșit
  • dificultăți în organizarea sarcinilor și activităților
  • evitarea implicării în sarcini care necesită un efort mental susținut (precum temele pentru acasă)
  • pierderea lucrurilor care sunt utile pentru anumite sarcini și activități (cărți, rechizite, jucării )
  • stimulii externi, chiar și cei irelevanți, distrag copilului atenția cu ușurință
  • copilul este adesea uituc în ceea ce privește activitățile zilnice
  • copilul nu poate sta nemișcat, foindu-se sau jucându-se cu mâinile și picioarele în timpul activităților în care ar trebui să rămână așezat (la școală, la masă, în timpul anumitor jocuri), se ridică în picioare și de multe ori chiar se deplasează în altă parte.
  • copilul aleargă și vorbește ale excesiv de mult
  • dificultăți în a se juca în liniște
  • dificultate în ceea ce privește așteptarea rândului
  • răspunsuri date înainte ca întrebarea să fi fost formulată complet sau neîntrebat
  • copilul deranjează și întrerupe ceilalți copii
  • memorie deficitară
  • respect de sine scăzut
  • anxietate

Metode și procedee

  • utilizarea graficelor prin care terapeutul (în cadrul ședințelor de tarapie) și părinții (acasă) oferă puncte în momentul în care copilul îneplinește sarcinile cerute. La finalul săptămânii, în funcție de punctajul obținut, copilul va primi o recompensă (timp la televizor, privilegiul de a sta treaz până mai târziu, o jucărie, o îmbrățișare, o plimbare în parc etc ) la școală, este indicată așezarea copilului lângă un elev model, departe de stimulii de distragere. De asemenea, elevul diagnosticat cu ADHD va fi rugat să reia oral elementele-cheie, i se vor scrie elementele-cheie pe tablă, i se va oferi timp în plus pentru a termina sarcinile etc  .
  • identificarea nevoilor copilului și crearea unui plan de comun acord
  • copilul învață să descopere moduri alternative prin care să își atingă scopurile
  • utilizarea tehnicilor de relaxare
  • folosirea unor jocuri care necesită atenție concentrată (puzzle-uri, jocuri de memorare, rezolvarea rebusurilor, completarea unor rebusuri, găsirea diferențelor
  • strategii de organizare a activitatilor personale

Beneficiile tratamentului terapeutic

  • copilul învață să gestioneze problemele  afective ce apar frecvent 
  • creșterea încrederii în propria persoană
  • scăderea comportamentelor neadecvate
  • îmbunătățirea relațiilor sociale și a performanțelor școlare
  • învățarea unor metode de relaxare și de control al furiei

Tarif: 50 ron/sedință

Durata unei ședințe durează 50 de minute.

Autismul

                Copilul tău pare că trăiește în lumea lui? Nu îl interesează ce se petrece în jurul lui? Nu știe să se joace? Repetă excesiv anumite comportamente?

Informații despre Autism

               Autismul reprezintă o tulburare severă de dezvoltare, fiind  expresia lipsei oricărui contact cu cei din jur, a replierii şi retragerii în sine, a unei înstrăinări sociale.

               Copiii și adulții diagnosticați cu  autism au dificultăți în ceea ce privește interacțiunea socială zilnică.

               Autismul apare fie la naștere, fie la vârsta de 18 luni - 2 ani a copilului.

              Sexul masculine este mult mai afectat de către acest tip de tulburare decât sexul feminine.

Simptomatologie

              Copilul care este diagnosticat cu Autism manifestă unele dintre următoarele simptome:​

  • copilul este frustrat și se adaptează cu greu la mediul social
  • nu poate dezvolta relații cu copii de aceeași vârstă
  • deficit în folosirea comportamentelor nonverbale multiple
  • lipsa empatiei
  • nu poate menține contactul vizual
  • pare să audă uneori, dar alte ori nu
  • apar reacţii paradoxale: râs /plâns /bucurie / tristeţe fără motiv
  • copilul este atras de obiecte lucioase, colorate, aflate în mişcare
  • manifestări isterice și comportament auto-mutilant
  • nu poate conștientiza pericolele, neîncercând să se apere
  • absența gestului de indicare
  • ecolalie imediată sau întârziată
  • absenţa pronumelui „eu”,
  • frecvenţa mare a negaţiei „nu”
  • vorbire lentă, neregulată, cu ruperi de ritm
  •  indiferenţa faţă de vorbire umană
  • dă răspunsuri cu întârziere
  • incapacitatea de a construi fraze lungi
  • nu răspunde la numele lui/ei
  • nu știe cum să se joace cu jucăriile
  • nu zâmbește când i se zâmbește
  • copilul pare că trăiește într-o altă lume
  • comportamente repetitive și stereotipe (legănarea corpului, datul din cap, învârtirea obiectelor, alergatul înainte și înapoi, fluturarea brațelor,introducerea degetelor în nas, lovirea sacadată a obiectelor, mirosirea și lingerea suprafețelor, privitul în gol, datul ochilor peste cap, privirile furisate, alinierea obiectelor , vocalizarea, clipirea repetată, învârtirea repetată în cerc, frecarea feței cu palmele, bătutul din palme,  mersul pe vârful degetelor de la picioare, țipetele repetate, , închiderea și deschiderea repetată a gurii, plescăit, prelingerea salivei, lingerea buzelor etc)
  • copilul nu poate să stea liniștit, face mereu ceva

Metode și procedee

  • Sistemul de Comunicare prin Schimb de Imagini
  • recompensarea comportamentelor potrivite
  • utilizarea imitării verbale
  • implicarea familiei în procesul terapeutic
  •  învăţarea  copilului  să identifice, să aleagă sau să arate obiecte prin denumirea lor
  • copilul este învățat să utilizeze limbajul nonverbal

Beneficiile tratamentului terapeutic

  • copilul învață să se joace cu jucăriile
  • îmbunătățirea limbajului
  • dezvoltarea capacității de a-și exprima nevoile și sentimentele
  • dezvoltarea motricității
  •  reducerea manifestarilor isterice si altor comportamente deranjante
  • obtinerea unor rezultate școlare bune
  • integrarea copilului în viața socială
  • dezvoltarea creativității
  • dezvoltarea abilităţilor instrumental- perceptive (atenţia, curiozitatea, explorarea, autocorecţia)

          Este important de precizat faptul că rezultatele obținute în urma tratamentului terapeutic diferă de la individ la individ. Astfel, unii autişti încep tratamentul având capacitatea de a imita vorbirea altora, iar alții asimilează limbajul la scurt timp după începerea tratamentului. Nu putem uita de autiștii care asimilează foarte încet limbajul și nici de aceia care nu reuşesc să imite vorbirea altora nici macar după o pregătire de durată.

Tarif: 50 ron/sedință

Durata unei ședințe durează 50 de minute.

 

Sindromul DOWN

Ce este Sindromul Down?

            Sindromul DOWN este o afecțiune cromozomială (prezentă la copil încă din momentul conceperii), care are drept cauză prezența unui cromozom 21 suplimentar.

În anul 1959, geneticianul Jérôme Lejeune, a descoperit că sindromul Down era cauzat de prezența unui cromozom 21 în plus. Astfel, la o persoană cu sindromul Down, există 47 de cromozomi în loc de 46.

Simptomatologie

            Persoanele care suferă de sindromul Domn prezintă următoarele simptome:

  • retard mintal
  • talia și greutatea sub limita normală corespunzătoare vârstei
  • reflex Moro redus sau absent
  • hipotonie musculară
  • reflex rotulian slab
  • craniu mic și rotund, cu occiput aplatizat și fontanele largi care se vor închide cu întârziere
  • fața rotundă, profilul facial plat datorită hipoplaziei oaselor proprii ale nasului, iar fruntea este bombată
  • conductul auditiv este mic, iar hipoacuzia și surditatea poate afecta 50% din pacienți cu sindrom Down
  • copilul cu sindrom Down poate suferi de cataractă congenitală sau alte anomalii oculare ( strabism convergent, blefarite, nistagmus,opacifierea cristalinului )
  • gâtul este scurt și gros
  • limba este mare, brăzdată de șanțuri
  • 50% dintre copiii cu sindrom Down prezintă malformații congenitale cardiovasculare

Metode și procedee

  • Terapie ocupațională
  • Art-terapie
  • Ludoterapie
  • Logopedie

 

Beneficiile

  • Creșterea gradului de autonomie personală (copilul va învăța să mănânce singur, să se îmbrace singur, să utilizeze toaleta, să fie ordonat etc
  • Dezvoltarea gradului de încredere în sine
  • Dezvoltarea vocabularului și a abilităților lingvistice
  • Adaptare la mediul social în care trăiește
  • Dezvoltarea creativității
  • Dezvoltarea capacității de a relaționa cu cei din jur și de a-și exprima sentimentele, gândurile și ideile

Tarif: 50 ron/sedință

Durata unei ședințe : 50 de minute.